Det är fantastiskt att folk fortsätter att åka tåg. Dagens problem är egentligen resultatet av flera tiotals år av planerad nedläggning av järnvägen. Det skedde från femtiotalet och framåt då näringsliv och politiker vurmade för framtidens bilsamhälle, understött av svensk bil- och lastbilsindustri.
Fortfarande på 80-talet planerade SJ för en trafik från Gävle och söderut. Ingen järnväg i norra halvan av landet. Men så kom frågorna om ifall oljan skulle ta slut och om klimathot och plötsligt skulle det satsas på järnväg. Men knappt var den tanken född förrän nyliberalerna kom på att här skulle det tjänas pengar åt den privata storfinansen. EU bestämde om avreglering och privatisering och Sverige gick i spetsen.
Av SJs 40 000 anställda är vi idag mindre än femtusen kvar. Och de som är kvar har fått nya regler att följa. Den gamla stoltheten att vara järnvägare finns inte längre. Järnvägskulturen är borta. Idag handlar det om business och vi som jobbar ska bara ge ett leende till kunden och resten ska våra chefer sköta.
Då går det som det går.
Läs gärna boken Trainspottern och andra berättelser från järnvägen som jag gett ut på förlaget Ord&Visor. Beställ från mig, ake_j@telia.com eller förlaget, se www.ordvisor.com
Några exempel på recensioner och artiklar om boken finns här intill.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Nu ska vinsten gå till finska staten
Finsk tågaktör erövrar Sverige – experter varnar bolaget för kaos Rubrik i Dagens Nyheter 5 mars. Bakgrunden är att Finska statens järnväg...
-
Antalet döda på våra arbetsplatser ökar. Min fackliga tidning Sekotidningen tar, liksom SEKO, seriöst på de många och ökande dödsfallen på ...
-
I måndags hölls en manifestation i Sundsvall, liksom på andra håll i Sverige och i Europa, mot deportationer av afghanska flyktingar tillbak...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar