torsdag 4 september 2014

Arbetsplatsbesök i Ånge och Sundsvall

Är mitt uppe i en tågturné med Vänsterpartiet. Besöker arbetsplatser med koppling till järnvägen. I Ånge finns Trafikledningscentralen vid järnvägsstationen. 50 personer som via moderna datorer och ett äldre ställverk (lokalt för Ånge) kontrollerar järnvägen från Bollnäs och Hudiksvall i söder till Storlien i väst och till Gimonäs och Vännäs i norr. I en stor modern byggnad. Produktionsledare Ove Johansson visade med säker hand Vänsterpartiet hur det fungerar. Dessvärre så har nu Trafikverket beslutat att lägga ner denna arbetsplats och flytta den till Gävle. Även Boden, Hallsberg och Norrköping läggs ner. Ångecentralen moderniserades för fyra år sedan, det kostade 100 miljoner, pengar som nu kastas i sjön.
Det är ett vansinnigt beslut. Dels för att det drabbar personalen och kommunen Ånge hårt. Men också för att det drabbar tågtrafiken. Det handlar också om trafiksäkerhet som riskerar försämras.
Besöket noterades av lokalredaktionen för Sundsvalls Tidning/Dagbladet som skrev kort om det. http://www.st.nu/medelpad/ange/v-arnar-om-trafikledningen

Samma dag delades Vänsterpartiets valinformation ut till anställda vid SJs Contact Center i Ånge.
Idag har jag besökt InfraNord, Green Cargo och SJ i Sundsvall. På Green Cargo fick jag höra att ett av de andra underhållsbolagen, Structon Rail, planerar att säga upp 50 arbetare på grund av minskade beställningar från Trafikverket. Regeringen säger att de ökar anslagen till Trafikverket, men vart går pengarna? Inte till ett ökat järnvägsunderhåll tydligen.
Nu har även socialdemokraterna gett besked om att de vill förstatliga underhållet. Så efter valet lär det finnas majoritet i Riksdagen för detta.
På alla dessa arbetsplatser fick jag besked om att det finns en stor majoritet för de rödgröna partierna. På ett ställe mötte jag ett skiftlag där alla sju personer kommer att rösta på samma parti, på Vänsterpartiet. Härligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Torkan ställer krav på politiker

Regnig helg följs av ny värmebölja och fortsatt brandrisk. Klimatförändringarna ställer ökade krav på katastrofberedskap. Mot torka och bran...