tisdag 19 maj 2020

Historien bakom första maj

Det blev ingen fysisk 1 maj-demonstration i år, men på Vänsterpartiets i Sundsvalls fb-sida visade vi tre stycken filmer, varav en där jag berättar om historien bakom första maj. 

Från det att Andra Internationalen, på sin kongress 1889, på hundraårsdagen av den franska revolutionen, beslutar att anordna en gemensam demonstrationsdag för arbetare över hela världen. Det blev den 1 maj, med inledning 1890, för att hedra arbetare i Chicago som 1886 dödades i samband med en strejk för åtta timmars arbetsdag. Den strejken inleddes just 1 maj.

Andra Internationalen levde sedan vidare till första världskriget inleddes, då internationalen sprack eftersom det tyska arbetarpartiet valde att stödja sitt lands borgerskap och

militär i kriget. Alla partier hade då varit ense om att säga nej till kriget. Där och då splittrades arbetarrörelsen.
Jag nämner i filmen hur tusentals arbetare i Sundsvall deltar i strejken 1890, med Axel Danielsson som huvudtalare. Han var redaktör för tidningen Arbetet i Malmö, och hade förankring i trakten då hans far arbetade på ett sågverk i Timrå.
I täten för demonstrationen i Sundsvall gick Märta Nordén med standaret med texten 8 timmars arbetsdag, 8 timmars frihet, 8 timmars vila.
Jag berättar också om den stora demonstrationen i Sundsvall 1 maj 1917 då 10 000 arbetare tågade från arbetsplatser i hela staden in till centrum. Då med banderoller som bl a hyllade revolutionen i Ryssland och som krävde högre lön på ägarvinstens bekostnad.
I och med splittringen av arbetarrörelsen 1917, då SAP körde ut ungdomsförbundet och oppositionen som bildade det vänstersocialdemokratiska förbundet, kom det senare att bli två demonstrationståg 1a maj. Jag nämner då också Enhet Solidaritet-tågen under 1970-talet.

Här följer en länk till filmen: https://www.facebook.com/vansterpartietsundsvall/videos/237805790895491/?epa=SEARCH_BOX






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nu ska vinsten gå till finska staten

  Finsk tågaktör erövrar Sverige – experter varnar bolaget för kaos Rubrik i Dagens Nyheter 5 mars. Bakgrunden är att Finska statens järnväg...