måndag 11 augusti 2014

Rösta in en fackligt aktiv till riksdagen!


.Åke Johansson

14 september är det val och Vänsterpartiet i Västernorrland har gett mig förtroendet att kandidera till riksdagen. Jag fick presentera mig väldigt kort i SVTs valkompass. Men jag vill gärna skriva några rader till så här kommer en något längre presentation av vad jag står för, som vänsterpartist och som fackligt aktiv i Seko. Jag kommer att fortsätta skriva om mina politiska funderingar i denna blogg så följ gärna med. Mitt mål är att skriva varje dag, här och på Facebook

Jag vill i riksdagen försvara vad tidigare generationers arbetarrörelse lyckats driva igenom av rättvisa och välfärd, trygghet och framtidstro. På detta sätt ska också framtiden byggas. I hela landet, stad som landsbygd.

Detta goda samhälle har haft och har sina konsekventa motståndare i högern och EU, vars huvudsyfte är att berika de redan rika. Under flera decennier har de med en nyliberal politik lyckats slå sönder folkhemmet och ökat klyftorna i samhället.
Nu är det dags att ta tillbaka vad vi har förlorat. Vi ska ta bort de privata vinsterna från skola och välfärd. Pengarna behövs bättre här än på små öar för skattesmitare. Vi ska investera bort arbetslösheten, bl.a. via satsningar på järnvägen och bostäder. Vi ska se till att sjuka och arbetslösa, liksom pensionärer ska behandlas med respekt och solidaritet och få en höjd ersättning. Vi ska skapa trygga anställningar och ta bort den allmänna visstidsanställningen. Ungdomar ska få tillbaka framtidstron.
Järnvägen är ett bra exempel på högerns och EUs misslyckande. Deras mål är att ge plats för så många privata företag som möjligt och det ska generera trafik och arbete. Det har misslyckats totalt. Ingen har idag förtroende för något järnvägsbolag. Varken privatresenärer eller företag. Idag krävs en återgång till en enhetlig statlig ledning för järnvägstrafik, som kan planera och utöva trafiken.
Landsbygden kommer att spela en stor roll i framtiden. Det kommer att bli allt viktigare med närproducerad mat och energiproduktion, liksom bra kollektivtrafik och mobiltelefoni i hela landet.
Hur ska det gå till? Politik är att vilja har det sagts. Jag håller med. Om vi vill tillräckligt mycket kan vi flytta på berg. Om vi blir många som blir aktiva och säger ifrån, så börjar vi åter tro på oss själva, som tidigare generationers arbetar- och andra folkrörelser. Det är vi som ska ta makten. I kamp mot högerns politik för de giriga ställer vi kampen för rättvisa och solidaritet. Tillsammans tar vi ansvar för framtiden.  
Det ska vara gott att leva
Åke Johansson



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nu ska vinsten gå till finska staten

  Finsk tågaktör erövrar Sverige – experter varnar bolaget för kaos Rubrik i Dagens Nyheter 5 mars. Bakgrunden är att Finska statens järnväg...