söndag 4 oktober 2009

Artikel i DN och lyckad boksläppsfest



Sedan förra inlägget i måndags har det en hel del.

Idag har DN nästan en hel sida med en recension av boken Trainspottern - och andra berättelser från järnvägen. Härligt. Hade tänkt bifoga en länk dit, men jag får inte fram den på deras hemsida. Ove Säverman har skrivit recensionen, som gör mig mäkta glad förstås. Artikeln finns i DN Söndag på resesidorna.



I fredags kväll hade vi boksläppsfesten på stationshuset i Sundsvall med femtio gäster och två grabbar, Björn och Jörgen, som lirade härlig tågblues. En kanonkväll. Många gamla vänner dök upp. Skitkul. Alla verkade väldigt nöjda.

Jag pratade om boken och läste en del ur olika berättelser. Kändes helt perfekt. Tina hade lagat pajer med kantareller och västerbottenost och jag hade gjort sallader. Tinas äppelpaj till efterrätt. Och det gick åt en hel del vin och öl till bra pris. Camille stod i baren. Och boken såldes till specialpris. Stort tack till ABF, Fackförbundet SEKOs Trafikklubb och till förlaget Ord& Visor för allt.



I onsdags morse var jag inbjuden till Radio Västernorrland som ville prata med mig. Om boken trodde jag, men det blev kanske mer prat om mig, i vanlig journalistisk anda. Men det var förbaskat trevligt att journalisterna i alla fqall hade läst delar av boken. Jag minns efter boken Järnvägsliv för tre år sedan. Då blev jag intervjuad av en jornalist på TV4 Sundsvall som inte ens hade tittat på baksidestexten. Det var pinsamt.

Det är faktiskt ganska många som efteråt sagt att de hört mig på radio.



Senare samma dag hade vi det första riktiga mötet med den nybildade studiekommittén inom SEKO Mellannorrland, efter hopslagningen av Västernorrlands och Jämtlands avdelningar. Fackliga studier är det ett stort behov av. Mer än nånsin kanske inte är rätt ordval, men det känns i alla fall som om det aldrig sinar, behovet av studier och folkbildning.

Förtroendevalda behöver kunskap och bildning för att stärka sitt självförtroende, för att våga bli mer kaxiga på jobbet. Samma sak med medlemmarna. Utan att kunna avtalen, hur ska vi då kunna stå upp mot försämringar?



Måste få göra reklam för en underbar artikel i Aftonbladet igår. En intervju med Michael Moore om hans nya film: http://www.aftonbladet.se/kultur/huvudartikel/article5894129.ab

I filmen A love story sågas Kapitalismen helt och intervjun är helt grym.
Kampen går vidare. Härligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nu ska vinsten gå till finska staten

  Finsk tågaktör erövrar Sverige – experter varnar bolaget för kaos Rubrik i Dagens Nyheter 5 mars. Bakgrunden är att Finska statens järnväg...