måndag 6 december 2021

Pillemausares artistnamn

Upptäckte nyligen via en FB-grupp en bok utgiven 2004 av Varvshistoriska föreningen i Karlskrona. Boken heter ”Öknamn, nidnamn, smeknamn eller kort och gott artistnamn på pillemausare genom drygt 100 år”. Författare är Christer Karlsson. Eftersom jag jobbat på varvet så blev jag intresserad.


Vi jobbade båda två som svetsare i Skrovhallen på Karlskronavarvet på 70-talet, före varvskrisen. Han kallades Kocken, för att han jobbat på restaurang, dock inte som kock. När han senare vid en olycka med bilen kvaddade dess grill blev det förstås grillkocken.

Nyfiken på om jag själv platsade i gänget beställde jag boken till biblioteket i Sundsvall och nu sitter jag o tänker på många av mina arbetskamrater från värvet. En del, som kocken själv, visste jag knappt ens då det riktiga namnet på. Pillemausare är gammalt vedertaget smeknamn för arbetare på Karlskronavarvet.

Och jodå, jag finns med i boken, liksom Lappen, Skalman, Kalle Eka, Kjelle Brännvin, Manolito, Pluto, Professorn, Pizzabagarn, Kanackas, Mac Donald, Rosenbom, Masklund, Rebellen, Grytan, Björnligan och många andra. Väldigt bra initiativ från Grillkocken och kul att Varvshistoriska föreningen finns och att den ger ut denna bok som är en del av ett viktigt kulturarv att minnas.

Och mitt artistnamn? Jag minns att man kunde läsa en avancerad och välrimmad dikt om mig på insidan av en toadörr i skrovhallen:
Åke röd / är SKPs glöd / och deras stöd / i deras nöd
Men i boken fick jag ett annat namn, med samma bakgrund


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nu ska vinsten gå till finska staten

  Finsk tågaktör erövrar Sverige – experter varnar bolaget för kaos Rubrik i Dagens Nyheter 5 mars. Bakgrunden är att Finska statens järnväg...